Jag går in till Asplunds väskservice med min vinterjacka som behöver ett nytt blixtlås. Möts av trevlige Josef som med en glad min tar emot. Jag frågar vad reparationen ska kosta och han svarar med en motfråga: ”Vad vill du betala?” Det är inte första gången han säger så när jag gör en beställning eller vill köpa något. Och jag tycker om det. Det är en sorts omvänd förhandling, inte ett sätt att pruta – vare sig från hans sida eller från min. Hans fråga blir för mig en uppmaning att tänka efter vad hans arbete är värt för för mig – en nyttig påminnelse om att en hantverkares kunskaper och verksamhet inte ska tas för given. Men jag kan också gilla hans attityd att den som äger mer pengar också kan betala mer till förmån för den mindre bemedlade. En social tanke som jag skulle önska att vårt samhälle skulle präglas av i större utsträckning.
Efter några dagar får jag ett SMS: ”Din jacka är klar, välkommen in.” Jag går in och betalar den summa som han minns att jag föreslog.
Behöver du reparera din väska eller något plagg, eller behöver köpa en väska, liten eller stor? Jag vill gärna rekommendera dig att gå till Asplunds väskservice. Den finns i Stockholm på Hantverkargatan 8.